Le château est certes rénové, pour autant nous poursuivons un certain nombre d’actions afin de le faire vivre, en lien avec la Ville avec laquelle nous sommes force de proposition, lui trouver une affectation pérenne, en outre :

Visites

Conférences

Présence aux différents évènements en lien avec la Ville : Journée européenne du patrimoine, château en scène, etc

Mise en conformité et respect du lieu pour sa préservation ; plus précisément, nous insistons auprès des services municipaux pour que certains travaux d’entretien soient assurés : entre les chenaux à nettoyer régulièrement, le remplacement d’une vitre cassée, entretien et réfection des sols, reprise de peintures, etc.

Ameublement souhaité à terme de 3 pièces principales : salle à manger, chambre du marquis, et pièce Brunetti en bureau

 

Marc Antoine René de Voyer, marquis de Paulmy et 3e marquis d’Argenson (1757) (22 novembre 1722, Valenciennes – 13 août 1787 –

Alain Bonnet, notre vice-président et photographe, a suivi jour après jour l’évolution de la restauration du premier étage, dirigée par Frédéric DIDIER, Architecte en chef des Monuments historiques, et son adjoint, Stéphane MARETS.

Le Salon

 

The Castle of Asnières-sur-Seine

The castle was built from 1750 to 1752 on the foundations of the house of the Countess of Parabere, mistress of the Regent; it was a purchase of the Marquis Voyer d’Argenson-Marshall of the King’s camp and army. The design is from Jacques Hardouin Mansart de Sagonne, the King’s architect; a lot of artists took part in the interior and exterior decoration like Nicolas Pineau and his son who were the best decor designers of the 18th century.
The main façade is in front of the garden; on each side of the central door are original sculptures-Apollo and Venus and above there is the head of Jupiter-maybe this is King Louis XV.There are also three stairs to get into the castle. The other facades have a lot of windows on the ground floor and the first floor.
There are several rooms inside the castle.
The « GALLERIE », the most important room of the castle; there were a lot of masterpieces of painters from several countries of 16 and 17 centuries, there were also statues of bronze and some of marble.
The « GRAND SALON » or « SALON OVALE » was a reception room. There are two doors, one to the dining room and the other one to the garden. There was a chimney in marble with mirrors on each side; there were several settees, armchairs and many chairs.
The « SALLE À MANGER » is a big room with pillars of marble and several stoves and fountains. There were four big tables for meals and tables for games. There was a chandelier of crystal.
The « CHAMBRE DU MARQUIS ». The marquis’s bedroom is a small room were is his bed, this room communicates with the gallery; there are several doors, one to go to the garden, one for the bathroom and the last one with the stairs to go up to his study which was on the first floor above his room.
Behind the art gallery there is a stair from the ground floor to first and second floor. Behind the great lounge there is another stair from the ground floor to the bedroom of « Madame la Marquise ». In the room of the Marquis there is a small stair from his bedroom to his study on the first floor.

 

A noter qu’il existe une « copie » aux États-Unis : the Elms.

2021, ANNÉE NAPOLÉON

Charles de Salligny, ou encore le Général Saligny aux cotés de Bonaparte, qui deviendra duc de San-Germano (né le 12 septembre 1772 à Vitry-sur-Marne, mort le 25 février 1809 à Madrid) devint propriétaire du château en septembre 1804. Il sera revendu après sa mort, en Juin 1810.